Mińsk
Mazowiecki, 9 grudnia 2022 r.
Rozdział I
Postanowienia
ogólne
§ 1
1. Mińskie Towarzystwo Szachowe, zwane dalej
„Towarzystwem” jest klubem sportowym w rozumieniu art. 4 ust. 7 ustawy o
sporcie.
2. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej,
podlega wpisowi do ewidencji i z tego tytułu posiada osobowość
prawną.
3. Nazwa Towarzystwa jest prawnie zastrzeżona.
4. Towarzystwo działa zgodnie z ustawą o sporcie,
ustawą Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie oraz niniejszym Statutem.
§ 2
Terenem działania Towarzystwa jest obszar
Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą Towarzystwa jest miasto Mińsk Mazowiecki.
§ 3
1. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy
społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników, w
tym swoich członków, i powołać biuro.
2. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie
za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 4
Towarzystwo może używać odznak i pieczęci
zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 5
1. Towarzystwo może być członkiem krajowych i
międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
2. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa
w ust. 1, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością
kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w
Walnym Zebraniu Członków.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
§ 6
Celem Towarzystwa jest:
1)
integracja
lokalnego środowiska szachowego – szachistów, instruktorów, sędziów,
organizatorów;
2)
popularyzacja
szachów wśród społeczeństwa, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;
3)
podnoszenie
poziomu sportowego szachistów z terenu Mińska Mazowieckiego i okolic;
4)
poprawa warunków
uprawiania sportu i osiąganie wyższych wyników sportowych przez zawodników
Towarzystwa;
5)
umożliwienie
dostępu i zwiększenie dostępności do działalności sportowej i różnorodnych
form aktywności sportowej jak największej liczbie mieszkańców miasta Mińsk
Mazowiecki, gminy Mińsk Mazowiecki, powiatu mińskiego i województwa
mazowieckiego;
6)
promocja sportu i
aktywnego stylu życia;
7)
kreowanie
pozytywnego wizerunku miasta Mińsk Mazowiecki, gminy Mińsk Mazowiecki, powiatu
mińskiego i województwa mazowieckiego, poprzez sprzyjanie współzawodnictwu sportowemu
na wszelkich poziomach.
§ 7
Towarzystwo realizuje swoje cele w
szczególności poprzez:
1) prowadzenie drużyny seniorów, biorącej udział
w rozgrywkach organizowanych przez Mazowiecki Związek Szachowy i Polski Związek
Szachowy;
2) prowadzenie drużyny juniorów, biorącej udział
w rozgrywkach organizowanych przez Mazowiecki Związek Szachowy i Polski Związek
Szachowy;
3) organizowanie turniejów szachowych w różnych
kategoriach wiekowych, w tym o mistrzostwo powiatu mińskiego i miasta
Mińsk Mazowiecki;
4) organizowanie seansów gry jednoczesnej z
udziałem wybitnych szachistów polskich i zagranicznych;
5) propagowanie szachów w szkołach i
przedszkolach;
6) prowadzenie szkolenia szachowego;
7) zapewnienie opieki i pomocy szczególnie
uzdolnionym zawodnikom Towarzystwa;
8) współdziałanie z władzami, instytucjami,
organizacjami oraz środkami masowego przekazu, zainteresowanymi działalnością
Towarzystwa;
9) współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami
krajowymi i zagranicznymi;
10) działalność dziennikarską i wydawniczą w
zakresie sportu.
§ 8
Cele Towarzystwa są realizowane poprzez
odpłatną lub nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Rozdział III
Członkowie,
ich prawa i obowiązki
§ 9
1. Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne
i prawne.
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym
Towarzystwa.
§ 10
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1) członków zwyczajnych;
2) członków wspierających;
3) członków honorowych.
§ 11
1.
Członkiem zwyczajnym może być osoba
fizyczna nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Towarzystwa.
2.
Członkiem
zwyczajnym może być, za zgodą przedstawiciela ustawowego, małoletni
w wieku od 16 do 18 lat, mający ograniczoną zdolność do czynności
prawnych. Taka osoba może korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego do
władz Towarzystwa, z zastrzeżeniem § 22 ust. 3.
3.
Członkiem
zwyczajnym może być, za zgodą przedstawiciela ustawowego, małoletni poniżej 16
lat, który ukończył 13 lat, mający ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
Taka osoba nie ma prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków
oraz korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
4.
Członkiem
zwyczajnym może być, za zgodą przedstawiciela ustawowego, małoletni który nie
ukończył 13 lat, niemający zdolności do czynności prawnych. Taka osoba nie ma
prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz korzystania
z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
5.
Członków
zwyczajnych przyjmuje uchwałą Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
6.
Przekazanie do
Towarzystwa formularza rejestracji w Polskim Związku Szachowym
z przynależnością klubową do Mińskiego Towarzystwa Szachowego, jest
równoznaczne ze złożeniem deklaracji, o której mowa w ust. 5.
7.
Członkiem
wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana działalnością
Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową.
Działalność osoby prawnej w Towarzystwie realizowana jest przez
przedstawiciela.
8.
Członkiem
honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei
Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa.
Godność członka honorowego może być nadana także członkowi zwyczajnemu
Towarzystwa.
9.
Członków
wspierających przyjmuje uchwałą Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
10. Nadanie godności członka honorowego następuje
uchwałą Walnego Zebrania Członków, na wniosek Zarządu.
§ 12
1.
Członek
zwyczajny ma prawo do:
1) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków z
głosem stanowiącym oraz biernego i czynnego prawa wyborczego do władz
Towarzystwa, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2 - 4;
2) uczestniczenia w przedsięwzięciach
organizowanych przez władze Towarzystwa, z zastrzeżeniem ust. 3;
3) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod
adresem władz Towarzystwa, z zastrzeżeniem ust. 3;
4) korzystania z wyposażenia, sprzętu, zajęć
szkoleniowych i pomocy Towarzystwa, na zasadach określonych przez Zarząd,
z zastrzeżeniem ust. 3;
5) zaskarżania do Walnego Zebrania Członków
uchwały Zarządu Towarzystwa o wykluczeniu z Towarzystwa.
2. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1) aktywnego uczestniczenia w pracach i
realizacji celów Towarzystwa;
2) przestrzegania postanowień statutu i uchwał
władz Towarzystwa;
3) przestrzegania zasad etyki sportowej;
4) regularnego opłacania składek i innych
świadczeń obowiązujących w Towarzystwie.
3. Korzystanie z uprawnień, o których mowa w ust.
1 pkt 2-4 nie przysługuje członkowi z nieopłaconą aktualną składką
członkowską w kwocie nie niższej niż wynikająca z uchwały Walnego Zebrania
Członków, z wyjątkiem członka zwolnionego z opłacania składek członkowskich.
§ 13
1. Członek wspierający i honorowy, posiada prawa
określone w § 12 ust. 1 pkt 2-5.
2. Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział
– z głosem doradczym – w posiedzeniach Walnego Zebrania Członków.
3. Członek wspierający jest obowiązany do
regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania
postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa.
4. Członek honorowy niebędący członkiem
zwyczajnym jest zwolniony z opłacania składek członkowskich.
§ 14
1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
1)
skreślenia uchwałą Zarządu w wyniku złożenia przez członka Towarzystwa
dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie
Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań;
2)
śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka
wspierającego;
3)
wykluczenia uchwałą Zarządu w przypadku stwierdzenia:
a)
zalegania z opłacaniem składek członkowskich przez okres przekraczający
12 miesięcy od upływu terminu płatności składki,
z wyjątkiem członka zwolnionego z
opłacania składek członkowskich,
b)
niespełnienia innych zobowiązań
przez okres przekraczający 12 miesięcy
od upływu terminu spełnienia zobowiązania,
c)
rażącego naruszania postanowień statutu, uchwał i zasad etyki sportowej,
d)
utraty praw publicznych na mocy prawomocnego wyroku sądu,
e)
działania na szkodę Towarzystwa;
4)
pozbawienia uchwałą Walnego Zebrania Członków godności członka
honorowego;
5)
rozwiązania się Towarzystwa.
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 3 Zarząd jest zobowiązany
zawiadomić członka o wykluczeniu, podając przyczyny wykluczenia i
wskazując na prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków, w
terminie 14 dni od daty doręczenia w formie elektronicznej lub papierowej
stosownej uchwały.
Rozdział IV
Struktura
Organizacyjna
Przepisy
ogólne
§ 15
Władzami Towarzystwa są:
1) Walne Zebranie Członków;
2) Zarząd;
3) Komisja Rewizyjna.
§ 16
1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat.
2. Walne Zebranie Członków wybiera Prezesa, a następnie
pozostałych członków Zarządu nowej kadencji, z określeniem ich funkcji.
3.
Walne Zebranie Członków wybiera Przewodniczącego, a następnie
pozostałych członków Komisji Rewizyjnej nowej kadencji, z określeniem ich
funkcji.
4.
Wybory, o których
mowa w ust. 2 i 3 odbywają się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością
głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.
Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej „za” od
sumy głosów „przeciw” i „wstrzymujących się”.
5.
Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej mogą pełnić tą samą funkcję przez
dowolną liczbę kadencji.
§ 17
1.
Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej
może odwołać w trakcie kadencji z pełnionych funkcji wyłącznie Walne Zebranie
Członków.
2. Jeżeli w trakcie kadencji Prezes lub inny
członek Zarządu zostanie odwołany z pełnionej funkcji, utraci członkostwo
w Towarzystwie lub złoży rezygnację, Walne Zebranie Członków dokonuje wyborów
uzupełniających do pełnienia funkcji w Zarządzie, które są nieobsadzone, do
końca kadencji.
3. Jeżeli w trakcie kadencji Przewodniczący lub
inny członek Komisji Rewizyjnej zostanie odwołany z pełnionej funkcji, utraci
członkostwo w Towarzystwie lub złoży rezygnację, Walne Zebranie Członków
dokonuje wyborów uzupełniających do pełnienia funkcji w Komisji
Rewizyjnej, które są nieobsadzone, do końca kadencji.
4. Odwołania i wybory, o których mowa w ust. 2 i
3 odbywają się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów członków
zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków. Bezwzględna większość
głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej „za” od sumy głosów „przeciw” i
„wstrzymujących się”.
5. Zmiany w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej, o
których mowa w ust. 2 i 3 nie skutkują wydłużeniem lub skróceniem trwającej
kadencji tych władz.
§ 18
1.
O ile statut nie stanowi inaczej,
uchwały władz Towarzystwa podejmowane są w głosowaniu jawnym, chyba, że
zostanie zgłoszony wniosek o zastosowanie głosowania tajnego.
2. Uchwały dotyczące spraw personalnych są
podejmowane w głosowaniu tajnym, z wyjątkiem uchwał Zarządu o przyjęciu
nowych członków Towarzystwa.
3. O ile statut nie stanowi inaczej, uchwały
władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy członków danego organu.
Walne
Zebranie Członków
§ 19
1.
Walne Zebranie
Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
2.
W Walnym Zebraniu
Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni, z
zastrzeżeniem § 11 ust. 3 i 4;
2) z głosem doradczym – członkowie wspierający,
honorowi i zapraszani goście.
3. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd
powiadamia członków co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zebrania
Członków, w formie ogłoszenia na stronie internetowej Towarzystwa, a także
telefonicznie, lub wiadomością sms, lub wiadomością e-mail.
4. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje
Przewodniczący Zebrania przy współpracy z Protokolantem.
§ 20
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub
nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków,
zatwierdzające sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy, zwoływane jest
nie później niż w II kwartale każdego roku kalendarzowego, chyba że przepisy
odrębne dopuszczają inny termin zwołania takiego Zebrania.
3. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje
Zarząd.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może zostać
zwołane w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach i jest
zwoływane w sposób określony w § 19 ust. 3 niniejszego statutu.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje
Zarząd:
1) z własnej inicjatywy;
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej;
3) na umotywowane żądanie co najmniej 15 członków
zwyczajnych Towarzystwa.
6. W przypadkach określonych w ust. 5 pkt 2 i 3,
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd nie później
niż w ciągu 4 tygodni od dnia zgłoszenia odpowiedniego wniosku Zarządowi i
obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
7. Wybory Zarządu i Komisji Rewizyjnej kolejnej
kadencji powinny odbyć się najpóźniej podczas Walnego Zebrania Członków,
zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy trwającej
kadencji Zarządu i Komisji Rewizyjnej. Walne Zebranie Członków będzie
w takim przypadku Zebraniem Sprawozdawczo-Wyborczym.
8. W przypadku niezwołania Walnego Zebrania
Członków przez Zarząd w terminach określonych w ust. 2, 6 i 7, Walne
Zebranie Członków zwołuje Komisja Rewizyjna.
9. Walne Zebranie Członków jest zdolne do
podejmowania uchwał:
1) w pierwszym terminie - gdy uczestniczy w nim
co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania,
2) w drugim terminie - bez względu na liczbę
członków obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
§ 21
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków
należy w szczególności:
1)
określanie
głównych kierunków działania Towarzystwa;
2)
uchwalanie
Statutu i jego zmian;
3)
wybór i
odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
4)
rozpatrywanie i
zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
5)
udzielanie
absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
6)
ustalanie
wysokości i trybu uiszczania składek członkowskich oraz innych świadczeń na
rzecz Towarzystwa, ulg i zwolnień od tych składek lub świadczeń;
7)
rozpatrywanie
wniosków i postulatów zgłaszanych przez członków Towarzystwa lub jego władze;
8)
rozpatrywanie
odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu;
9)
podejmowanie
uchwał o przynależności do innych organizacji;
10)
nadawanie i
pozbawianie godności członka honorowego;
11)
podejmowanie
uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku;
12)
podejmowanie
uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady;
13)
rozpatrywanie
odwołań w sprawach spornych i dyscyplinarnych między członkami Towarzystwa.
Zarząd
§ 22
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności
Towarzystwa, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na
zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
2. Zarząd składa się z 3 do 5 członków, w tym
Prezesa, Zastępcy Prezesa i Skarbnika, a w przypadku liczebności
powyżej 3 członków, także Sekretarza, ewentualnie członka Zarządu.
3. W składzie Zarządu większość muszą stanowić
osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
4. Liczbę członków Zarządu na daną kadencję
określa Walne Zebranie Członków.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę
potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
§ 23
Do zakresu działania Zarządu należy:
1)
realizacja celów
Towarzystwa oraz uchwał Walnego Zebrania Członków;
2)
określanie
szczegółowych kierunków działania;
3)
ustalanie budżetu
i preliminarzy;
4)
sprawowanie
zarządu nad majątkiem Towarzystwa;
5)
uchwalanie
regulaminów przewidzianych w statucie;
6)
podejmowanie
decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego;
7)
powoływanie
zespołów oraz określanie ich zadań;
8)
zwoływanie
Walnego Zebrania Członków;
9)
podejmowanie
uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślanie, wykluczanie,
udzielanie zwolnień z obowiązku opłacania składek członkowskich lub innych
świadczeń na rzecz Towarzystwa);
10) prowadzenie dokumentacji członkowskiej;
11) wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie
godności członka honorowego Towarzystwa;
12) składanie sprawozdań ze swej działalności na
Walnym Zebraniu Członków;
13) orzekanie w sprawach spornych i
dyscyplinarnych między członkami Towarzystwa;
14) ustalanie zasad korzystania z wyposażenia,
sprzętu, zajęć szkoleniowych i pomocy Towarzystwa.
Komisja Rewizyjna
§ 24
1. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania
kontroli nad działalnością Towarzystwa.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 2 do 3 członków,
w tym Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego, a w przypadku liczebności
powyżej 2 członków, także Sekretarza.
§ 25
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej
należy:
1) kontrolowanie działalności Towarzystwa;
2) występowanie do Zarządu z wnioskami
wynikającymi z przeprowadzonych kontroli;
3) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego
Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego
statutowych obowiązków;
4) prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu;
5) zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie
niezwołania go przez Zarząd w terminie i trybie ustalonym statutem;
6) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków
o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium Zarządowi;
7) składanie sprawozdań ze swej działalności na
Walnym Zebraniu Członków.
§ 26
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać
udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić
funkcji w Zarządzie Towarzystwa.
§ 27
1.
W przypadku
określonym w § 25 pkt 5 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie
nie dłuższym niż 3 miesiące od upływu terminu określonego w statucie.
2.
W przypadku
określonym w § 25 pkt 4 posiedzenie Zarządu winno być zwołane nie później niż w terminie
14 dni od daty zgłoszenia żądania.
Rozdział V
Sprawy
sporne i dyscyplinarne
§ 28
1.
W sprawach
spornych i dyscyplinarnych między członkami Towarzystwa orzeka Zarząd.
2.
Postępowanie
wyjaśniające i dyscyplinarne toczy się na zasadzie równości stron, z zapewnieniem
stronom prawa do obrony, a także odwołania się do Walnego Zebrania Członków.
3.
Do działań
Zarządu w zakresie spraw spornych i dyscyplinarnych należy:
1) rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem
przez członków postanowień statutu;
2) rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy
członkami a władzami Towarzystwa;
3) orzekanie w kwestiach zgodności wewnętrznych
przepisów ze statutem Towarzystwa.
4.
W przypadku, gdy
stroną sporu jest członek Zarządu, jest on wyłączony z rozpoznawania
i rozstrzygania tego sporu.
Rozdział VI
Kary
§ 29
1. W razie naruszenia postanowień statutu lub
uchwał władz Towarzystwa Zarządowi przysługuje prawo wymierzania następujących
kar:
1) upomnienia;
2) nagany;
3) zawieszenia w prawach członka;
4) wykluczenia z Towarzystwa.
2.
Od uchwały Zarządu
o ukaraniu członkowi Towarzystwa przysługuje prawo odwołania się do Walnego
Zebrania Członków w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o ukaraniu.
Uchwała Walnego Zebrania Członków o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział VII
Majątek i fundusze
§ 30
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości,
ruchomości i fundusze.
§ 31
1. Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
1) składki członkowskie;
2) dochody z majątku Towarzystwa;
3) dotacje;
4) darowizny, zapisy i spadki;
5) inne wpływy.
2. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich
pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na rachunku bankowym Towarzystwa.
Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak
najszybciej przekazane na ten rachunek.
3. Składki członkowskie powinny być wpłacane do
końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki
zgodnie z zasadami określonymi przez Zarząd, w terminie 2 tygodni od
otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Towarzystwa.
4. Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz
rachunkowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 32
Dla ważności oświadczeń woli, pism i
dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa, w tym
zaciągania zobowiązań majątkowych, wymagany jest podpis Prezesa Zarządu działającego
jednoosobowo albo dwóch członków Zarządu, w tym Zastępcy Prezesa, działających
łącznie.
§ 33
W umowach między Towarzystwem, a członkiem
Zarządu oraz w sporach z nim Towarzystwo reprezentuje członek Komisji
Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu albo pełnomocnik powołany uchwałą
Walnego Zebrania Członków. Pełnomocnik musi być członkiem Towarzystwa, a nie
może być członkiem Zarządu.
Rozdział VIII
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 34
1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz
podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie Członków wymaga
kwalifikowanej większości co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących
udział w Walnym Zebraniu Członków.
2. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz
rozwiązanie Towarzystwa mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków
wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego
Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 19 ust. 3 należy załączyć
projekt stosownych uchwał.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa
Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz
przeznaczenia majątku Towarzystwa.
4. W sprawach dotyczących rozwiązania i
likwidacji Towarzystwa, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie
zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo
o stowarzyszeniach.
Rozdział IX
Przepisy
przejściowe
§ 35
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym
statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach.